איך ללמוד למבחן? טיפים ללמידה לבחינה

הבחינות בפתח, וסטודנטים, כמו כולם, לא ממש מחבבים בחינות. חלק (במיוחד הבלתי-מנוסים) נלחצים ומאבדים עשתונות; חלק לא יודעים כיצד ללמוד נכון וחלק לא יודעים כיצד לפתור נכון.
לקראת הבחינות, אספנו מעט טיפים מוצלחים עבורכם. לשנן, ללמוד וליישם. בהצלחה ...

אהבת? שתף ב:


איך ללמוד למבחן? טיפים ללמידה ולבחינה

 

נראה לי כאילו רק אתמול סיימנו לסדר מערכת, למצוא כיתות, לבחור מתרגלים. הכל התנהל על מי מנוחות  עד שפתאום הבנתי שהיא כבר כאן - תקופת הבחינות. הזמן רץ כשנהנים...

ככלל, המתכונת שונה במקצת בין אוניברסיטה אחת לשניה ובין מכללה למכללה: אורכה כחודש עד חודשיים, ולפעמים עורכים בתקופה זו גם את מועדי ב' או שמקיימים אותם תוך כדי הסמסטר או בקיץ. הבעיה נשארת בעינה: איך לעזאזל מספיקים הכל ועוברים את המבחנים בשלום?

 

 

הכירו את הטיפוסים

 

קיבצתי למענכם מספר בעיות נפוצות וטיפים מועילים להכנה טובה יותר לקראת הבחינות. קודם כל, חשוב להכיר את הטיפוסים השונים, המחולקים, כמו כל דבר בצבא, ל-3:

 

המאורגן - סימן היכר: זה שכבר יש לו כל החומר ותוכנית עבודה מסודרת, שהוא גם דובק בה.

המאורגן קם בשמונה, עושה כמה שכיבות שמיכה, מתיישב על הכסא ולא קם ממנו עד שמונה בערב ושיתפוצץ העולם! אחר כך הוא יורד לאיזו בירה בבפאב או בוהה בטלויזיה, הולך לישון וחוזר חלילה.

* ישנו קשר ישיר בין טיפוס זה לאלו שלמדו כל הסמסטר וגם ככה כבר יודעים הכל.

 

הלחוץ - סימן היכר: היסטרי, עמוס בדפי סיכומים משורבטים ומקושקשים, יורה שאלות ובעיות בפני כל חבר ללימודים וסתם בחלל האוויר, בתקווה למצוא מישהו שישיב עליהן.

מחשבה נפוצה: "אוקי, אז מה עושים? נתחיל מזה. לא, לא מזה. יש לי כל כך הרבה דברים לעשות ואני לא יודע מאיפה להתחיל?!"

הלחוץ קם ממש מוקדם בבוקר, מלא מרץ להתחיל לסכם ולפתור תרגילים עד שייצא עשן. אבל מה, חוסר המיקוד הורג אותו, ועד הצהריים הוא הספיק להוציא את עצמו וגם את החברים מדעת. לילה לפני בחינה, השהיה לידו באחריותכם בלבד.

* אופיני בדרך כלל לבנות.

 

המיואש - סימן היכר: פנים נפולות, עיניים כבויות, תסכול...

למיואש היו כוונות טובות. באמת. אבל מבט אחד בחומר לבחינה הבהיר לו סופית - אין מצב שהוא עובר את זה. זה פער גדול מדי להשלים, זה חומר קשה מדי, ובכלל, הוא לא כזה חכם. הניצול הכי טוב של הזמן עכשיו יהיה לקפוץ לאיזה סיבוב בבריכה או סתם לקפוץ, ללכת לסרט או, כמובן, לישון.

* גם פה יוצא עשן, אבל בדרך כלל מסוג אחר...

 

מה עושים עם כל הבלאגן

 

ועכשיו, ברצינות. "למידה נכונה" שונה עבור כל אחד מאיתנו: יש כאלה שמסוגלים להתרכז יותר טוב בבוקר ויש כאלו שבלילה. יש כאלה שמעדיפים לשבת בבית ויש כאלה שיודעים שהפיתויים יכריעו אותם ולכן מעדיפים לשבת בספריה. ישנם אלו המעדיפים ללמוד לבד ויש אלו החייבים למידה בקבוצה. חשוב לנסות ולהבין מה עובד בשבילך. שאלנו סטודנטים חדשים מה לדעתם יהיה הכי קשה בתקופת הבחינות וממה הם חוששים. רוני, סטודנטית שנה א' להנדסת ביו-טכנולוגיה, אמרה שהיא איננה יודעת בדיוק למה לצפות מהבחינות. "באיזה חומר צריך להתמקד? הרמה של השיעורים מותאמת לרמה של המבחן? אני לא כל כך יודעת מאיפה להתחיל". יעל, סטודנטית שנה ב' באותה מחלקה אמרה שגם היא לא ידעה בסמסטר הראשון למה לצפות. "בתחילת השנה קיבלנו סילבוס ובו רשימת ספרים שלא הסתכלתי עליה יותר מדי. למדתי המון למבחן מכל מה שכתבתי במהלך הסמסטר, ובסוף מסתבר שכל השאלות למבחן התבססו על הספר ההוא".  

 

על מנת לקבל עצות מקצועיות ניגשתי למרב שפירא, מתרגלת במחלקה לפוליטיקה וממשל באונ' בן גוריון ובעצמה מסיימת תואר שני בסוציולוגיה אירגונית. "לסטודנטים שלומדים חומר תיאורטי אני ממליצה לסכם את תכני ההרצאות והתרגולים, לראות מה חופף ביניהם ולהוציא מזה 10-15 עמודים שאיתם לומדים לבחינה. לא למרקר - לכתוב ממש, כי זה עוזר בתהליך העיבוד. את המעבר האחרון על החומר טוב לעשות בקבוצה, כך כל אחד מוסיף לשני ורואים איפה בדיוק קשה ונותנים דוגמאות ישומיות. זה גם מפיג חרדות כי רואים שכולם נמצאים באותו המצב. לילה לפני, ללכת לישון בערך באחת עשרה ולא להשאר ערים עד הבוקר. בזמן המבחן, לא לפחד לשאול שאלות, וגם לא להגיש את המבחן מהר ולצאת כדי שזה יגמר כבר, אלא לנצל את הזמן שניתן כמו שצריך".

 

טיפים ללמידה ולבחינה

 

מרבית האוניברסיטאות מציעות קורסים לשיפור יכולות למידה בדיוק למטרות אלו. את הטיפים הבאים קיבלנו ממשרד הדיקנאט באוניברסיטת בן גוריון:

 

לפני הבחינה:

 

  • בתקופת הבחינות גורם הזמן הוא קריטי ולכן יש לנסות לתכננו ביעילות ככל האפשר.
  • ניסיון לדחוס חומר רב בפרק זמן קצר עלול לפגוע בהבנה ובהישגים.
  • בהכנה לבחינה ערוך את החומר לפי נושאים, שמות אישים, תאריכים, תיאוריות עיקריות, סוגי תרגילים, נוסחאות ומספר דוגמאות של תרגילים פתורים או שאלות לדוגמא שענית עליהם.
  • שים לב לנושאים בהם אתה בטוח והקדש יותר זמן לאלו בהם הבנתך חלשה יותר.
  • פתור מדגם מתוך התרגילים והשאלות שנפתרו, וענו על שאלות בנושאים מרכזיים שנדונו במהלך הסמסטר ושניתנו בבחינות משנים קודמות (הנמצאים בבנק בחינות או אצל חברים של חברים).
  • מומלץ לנסות לתרגל בחינה אחת לפחות בתנאי מבחן אמיתי. 
  • מומלץ להקפיד על שינה תקינה ואכילה מסודרת (מעשנים - לא להגזים עם הסיגריות).
  • אם סיימת ללמוד לבחינה, רצוי לא ללמוד לאחר מכן נושאים חדשים, על מנת שהמידע החדש לא "יכסה" על הידע המוקדם.

בזמן הבחינה:

 

  • קרא או דע מראש את הוראות הבחינה.
  • אפשר לקרוא את השאלות מראש ולגשת קודם לקלות יותר או לגשת ישר לפתירתן לפי סדר הופעתן.
  • חלק לכל שאלה זמן קצוב והשתדל לעמוד בו. לעתים, אם לא סיימת שאלה, עדיף לחזור אליה בסוף המבחן, בתקווה להזכר בתשובה או לראות את השאלה מזווית אחרת.
  • רצוי להתייחס לכל השאלות, אפילו בצורה חלקית.
  • דגש מיוחד למבחנים אמריקאים: עבור ונסה לפתור את כל השאלות. סמן ב '+' את אלו שאתה מתלבט לגביהן וב '–' את אלו שאתה לא יודע ואחר כך עבור עליהן בסדר הזה.  השתדל לא לשנות את הבחירה שלך אלא אם כן יש לך סיבה טובה.

 

נראה פשוט, לא? אחרי הבחינה חשוב לנוח ולשחרר אוויר. אחר כך מומלץ לעשות איזשהו תהליך של הפקת לקחים ויותר מאוחר גם זיהוי שגיאות עם מחברת הבחינה. ואם צריך - לא לפחד לערער!

 

העצה שלי היא לנשום עמוק ולהתנחם בידיעה שזה תכף נגמר. לאלו מאתנו המשלבים גם עבודה תוך כדי, או, אלוהים ישמור, מילואים - חזקו ואמצו. כמו שהגיעה תקופת הבחינות מהר כל כך, כך היא תעלם, ואז נוכל לחזור לשגרה הסטודנטיאלית האהובה והמוכרת שלנו.

 

אז שיהיה לכולנו בהצלחה!

עדכונים אחרונים באתר
חדשות ועדכונים
עכשיו בפורום
מלגות חדשות
ימים פתוחים